Pages

Monday 7 May 2012

Denggi


Bismillaahirrahmaanirrahiim & Assalamualaikum


Tragis sungguh tajuknya. Ya, memang benar saya mendapat demam denggi seminggu (awal bulan April). Rasa berdosa disaat ini bila mengingatkan kembali betapa saya begitu merungut tentang ujian Allah yang sangat sedikit ini.

Demam ini, bagi saya agak pelik. Siangnya saya mengalami demam biasa dan pening melampau, malamnya pula demam yang melampau disusuli dengan sakit sendi yang teramat! Masuk hari yang ke-4, seluruh badan seolah-olah membengkak dan berbintik merah. Waktu itu, setiap kali saya memandang lengan saya, air mata pasti bercucuran. Sedih dan takut yang amat. Lagi-lagi saya belum pernah terkena demam campak atau cacar, jadi bagi saya bintik-bintik merah ini seolah-olah satu fobia buat saya.

Memang sejak kecil lagi saya akan ‘merapu’ bila mengalami demam panas yang melampau. Begitu juga untuk kali ini. Saya sangat bersyukur kepada Allah kerana mempunyai suami yang sangat penyabar dalam hal ini. Dia melayan karenah demam saya, menjaga dan menemani saya, serta mengingatkan saya kepada Allah sentiasa. Moga Allah membalas segala kebaikan buatnya.

Sebenarnya, kawasan kejiranan saya ini memang kerap mendapat demam denggi. Boleh dikatakan selang 3 bulan, pasti ada petugas-petugas dari majlis perbandaran dating membuat semburan. Seingat saya, setelah setahun saya menyewa disini, sudah 3 @ 4 kali mereka datang membuat semburan nyamuk. Jiran tingkat 3 blok sebelah juga telah mendapat demam denggi pada awal tahun ini, dan tingkat bawah pada blok yang sama juga terkena musibah yang sama, malangnya meninggal dunia.


Selepas seminggu saya keluar wad~~


Saya sangat berharap agar kejadian ini tak berulang-lagi. Kesan sampingan terasa hingga ke hari ini.

1 comment:

  1. sy pon penah kena denggi nih, seminggu dok hospital sehari 2 kali amik darah mmg hancur lah tangan

    take care okeh!

    ReplyDelete